top of page

Somevinkit matkailuyrityksille – nappaa 30 ideaa

  • Writer: Artur Kukov
    Artur Kukov
  • 1.9.
  • 5 min käytetty lukemiseen

Päivitetty: 26.10.

somevinkit matkailuyrityksille

Moni matkailuyrittäjä ajattelee, että somesisältö on yhtä kuin tarjous, tarjous, tarjous. Ja ehkä kuva auringonlaskusta, jos ehtii. Pelkät alennuspostaukset eivät ole vielä sisällöntuotantoa.


Jos koko fiidi huutaa “osta nyt tai itket myöhemmin”, seuraaja ei jää kovin pitkäksi aikaa (Paitsi ehkä se yksi serkku, joka tykkää kaikesta).


Hyvä sisältö ei yritä myydä joka kerta. Se auttaa, inspiroi, viihdyttää tai tuo fiilistä. Se saa ihmisen ajattelemaan: “Hei, tätä paikkaa mä haluan seurata! Tänne mä haluun tulla!"


Ja se paras uutinen? Sinun ei tarvitse olla sisällöntuotannon guru. Riittää, että nappaat tästä listasta idean tai pari, ja vedät omalla tyylilläsi.


Listäsimme 30 somevinkkiä matkailuyrityksille, joiden avulla yrityksesi some muuttuu mainosvirrasta kanavaksi, jota ihmiset oikeasti seuraavat. Saatat pitää myös näistä: 50 ideaa some-sisällöntuotantoon yrityksille.


Somevinkit matkailuyrityksille


1. Aamun paras hetki – keittiöstä katsottuna

Miltä näyttää aamu, kun paikka herää eloon? Kahvi porisee, aurinko kurkistaa ikkunasta, ja joku on jo ehtinyt pulahtaa järveen. Näytä hetki henkilökunnan näkökulmasta, se tekee tarinasta aidomman.


2. Mitä ei löydykään TripAdvisorista

Onko paikassa jotain, mitä asiakkaat eivät yleensä näe? Salainen järvi, jonka vesi on kirkasta kuin kristalli? Hiidenkivi kukkulan takana, jolle joku on joskus kaivertanut vuosiluvun? Nämä yksityiskohdat jäävät mieleen. Kerro niistä.


3. Täällä oli ennen…

Jokaisella paikalla on historia. Kerro, mitä tässä rakennuksessa tai pihapiirissä oli ennen: vanha navetta, kansakoulu, ehkä jopa salakapakka? Historia tuo tunnetta ja syvyyttä kokemukseen.


4. Vieraskirjan helmet

Nosta esiin yksi rivi vieraskirjasta, joka sai sinut hymyilemään. “Tämä oli ihanin loma vuosiin” kertoo enemmän kuin kymmenen mainoslausetta, ja rakentaa luottamusta – luonnollisesti.


5. Retkivinkki, jota ei löydy Googlesta

Onko lähistöllä piilossa polku, kallio, lintutorni tai näkymä, jota ei mainita matkailuoppaissa? Juuri tällaiset vinkit tekevät seuraamisesta kannattavaa ja tekevät sinusta paikan päällä tuntevan asiantuntijan.


6. Paikalliset nähtävyydet

Älä unohda kertoa, mitä kiinnostavaa alueella on: pieni museo, taidegalleria, kotileipomo, veneretki tai nuotiopaikka. Paikalliset helmet täydentävät majoituskokemusta ja pidentävät vierailua.


7. Kuuluisat vieraat

Onko joku tunnettu henkilö joskus yöpynyt, kuvannut, säveltänyt tai piipahtanut kahvilla? Kerro siitä! Hienovarainen name drop toimii aina, kun se on tehty tyylillä ja luvalla.


8. Valmiit retkireitit, ja asiakkaasi kiittää.

Tee yksi tai useampi selkeä reitti: mihin mennä, mitä nähdä, missä pysähtyä. Yksi pyöräretki, yksi kävelykierros, yksi autolenkki. Kartta, parkkipaikkojen osoitteet, kohteiden kuvaukset ja kuvat. Nämä ovat arvokasta tietoa ulkopaikkakuntalaiselle.


9. Paikan salaiset kolkat

Onko pihapiirissä piilopaikka, vanha puu, jonne joku aina kiipeää, tai kivimuuri, jonka taakse lapset rakentavat leikkiuniversumeja? Anna yleisölle jotain löydettävää – konkreettista tai mielikuvituksellista.


10. Reitti, josta kaikki puhuvat (tai eivät vielä puhu)

Mistä kulkee paras polku rantaan? Missä maisema pysäyttää kulkijan? Merkitse yksi kävely-, pyöräily- tai retkireitti ja tee siitä tarina. Kartta, kuva tai lyhyt video riittää.


11. Edelliset elämät – paikan entiset omistajat

Kuka asui tai omisti paikan ennen teitä? Onko tilalla sukupolvien historiaa, muistoja tai valokuvia? Esittele vanhat isännät, emännät ja heidän tarinansa. Se luo sillan menneestä tähän hetkeen.


12. “Tiesitkö muuten, että…”

Yksi nippelitieto omasta paikasta: ensimmäinen sähkövalo, kaivo vuodelta 1800-luvulta tai seinässä oleva naarmu, jonka tarina yllättää.


13. Lounaan tarina

Mistä keittiön tämän päivän resepti sai alkunsa? Isoäidin vihko? Naapurin lahjoittamat kantarellit? Paikallisen kalastajan saalis? Aito tarina tekee ruuasta enemmän kuin vain ruuan.


14. Mitä tapahtuu, kun sesonki loppuu tai vaihtuu?

Näytä, millaista elämä on suljettujen ovien takana. Lumityöt, polttopuut, suunnitelmat: tämä on matka, jota asiakas ei näe, mutta josta hän kiinnostuu.


15. Eläin tuli käymään

Pöllö, hirvi, siili, naapurin kana? Luonto on paras sisällöntuottaja. Jos metsän asukki ilmestyy pihalle, nappaahan kuva.


16. Hauskat nimitykset

Onko joku vieras nimennyt huoneen, saunan tai mäen uudelleen? “Hiljaisuuden huone”, “Rakastavaisten penkki”. Anna nimityksen elää!


17. Rutiini, joka tekee arjesta juhlaa

Joka-aamuinen kynttilä? Yksi tietty biisi ennen ovien avaamista? Ihmiset rakastavat rutiineja, jotka eivät tunnu tylsiltä.


18. Mitä meillä voi tehdä, oikeasti

Kalastus, melonta, frisbeegolf, laiskottelu riippumatossa? Tee lista aktiviteeteista, joita teillä voi tehdä voi tehdä vuoden ympäri.


19. Tarina yhdestä esineestä

Mistä tuli tuo taulu ruokasalissa? Miksi saunassa on juuri tuo kiulu? Yksi esine, yksi kuva, yksi tarina. Ei tarvitse olla vanha, kunhan siinä on tunne mukana.


20. Nuotioilta kodassa

Ilta, tuli, makkarat ja tähtitaivas. Jaa tunnelma nuotiolta tai kotalaavulta, yksin tai porukalla. Tällainen hetki myy enemmän kuin tuhat sanaa tai viiden tähden arvostelu.


21. Hyllystä löydetty – meidän lempikirjat

Esittele kirja, jonka joku vieras on jättänyt hyllyyn tai jota kaikki lainaavat. Mikä sopii sadepäivän tunnelmaan tai saunan jälkeiseen iltaan?


22. Pelit pöytään

Onko jossain kaapissa lautapelejä, jotka ovat vähän 70-lukua mutta edelleen ihan huippuja? Tai löytyykö uudempi suosikki, jota kaikki tahtovat kokeilla?


23. Sankari kulisseissa

Jokaisessa yrityksessä on yksi tyyppi, jonka ansiosta kaikki toimii, vaikka hän ei ehkä koskaan päädy valokuviin tai puhu Instagramin tarinoissa. Hän huolehtii, ennakoi, korjaa, kokkaa, siivoaa, istuttaa tai pelastaa päivän juuri silloin, kun sitä ei huomaa kukaan muu.


24. Mitä voi poimia juuri nyt?

Puolukoita? Kantarelleja? Mustikoita? Tee kauden mukaan päivittyvä postaus siitä, mitä luonnosta saa, ja miten sen voi hyödyntää (tai vain ihailla).


25. Kalat, joita täällä saa (tai ainakin voit yrittää saada)

Onko joku saanut ahvenen, hauen tai peräti lohen? Jaa kalajuttu, perhokuva tai vinkki. Jos kala ei nappaa, niin siitäkin voi tehdä jutun.


26. Anna ääni henkilökunnalle

Anna henkilökunnan kertoa omin sanoin, millaista on työskennellä teillä, mikä tekee paikasta erityisen, tai mikä saa palaamaan töihin vuodesta toiseen.

27. Kerro puutarhurin aikaansaamista ihmeistä

Puutarha ei ole vain koriste, se on rakkauden ja ajankäytön mittari. Kuka pitää pihan kunnossa? Mikä kasvi on vanhin? Mikä kukkii ensin keväällä tai tuoksuu parhaalta iltavalossa? Näytä, että joku välittää ja mitä tämä työ saa aikaan.


28. Sateenvarjopäivän pelastus

Mitä tehdä, kun vettä sataa vaakasuoraan eikä mökistä tai huoneesta tee mieli liikahtaa? Esittele sadepäivän aktiviteetti tai fiilishetki: lautapelit, lämmin keitto, lukulista tai takkatuli. Kun ulkona ei tapahdu mitään, kaikki tapahtuu sisällä.


29. Mikä muuttui 10 vuodessa?

Näytä kuvat ennen ja nyt: rakennuksesta, pihasta, tunnelmasta. Kehitys ei ole aina suurta ja dramaattista, mutta juuri pienet muutokset kertovat tarinaa: miten olette kasvaneet, panostaneet ja välittäneet.


30. Kokoukset ja juhlat

Kerro, millaisia tiloja ja tunnelmia on tarjolla: takkatuli, kokoushuone, hiljainen nurkkaus tai saunaosasto? Inspiroi asiakas näkemään paikan monikäyttöisyys, ei pelkästään yöpymiseen, vaan kohtaamisiin.


Somevinkit matkailuyrityksille - Usein kysyttyä


1. Miten varmistaa, että jokainen somepostaus tukee liiketoiminnan tavoitteita?

Jokaisella julkaisulla tulisi olla päämäärä: linkki varausjärjestelmään, maininta palvelusta tai brändimielikuvan vahvistaminen. Esimerkki: Jos teet postauksen aiheesta “Retkireitti, jota ei löydy Googlesta”, lisää loppuun: “Tämä reitti löytyy myös meidän asiakkaiden suosimasta majoitusoppaasta, saat sen varauksen yhteydessä sähköpostiisi.”


2. Kannattaako postauksissa mainita palvelut suoraan vai hienovaraisesti?

Molemmat toimivat, kunhan se tehdään luontevasti. Storytelling + CTA toimii parhaiten. Esimerkki: “Tämä näkymä odottaa sinua meidän rantamökistä. Vapaita viikonloppuja vielä syyskuussa!”


3. Kuinka usein kannattaa julkaista sisältöä?

Laatu voittaa määrän, mutta jos haluat pysyä mielessä, suosittelemme vähintään 2–3 postausta viikossa. Vinkki: Tee valmiiksi 10 postausta ja ajasta ne valmiiksi 2 viikon ajalle. Samalla voit seurata, mikä toimii parhaiten. Lisäksi aina kannattaa luoda pohjaksi sisältökalenteri, jossa huomioidaan tavoitteet ja tärkeät aiheet 1-2 kuukautta eteenpäin.


4. Kannattaako sama sisältö julkaista myös blogissa tai uutiskirjeessä?

Ehdottomasti! Hyvä sisältö ansaitsee enemmän tilaa ja elämää. Tee somejulkaisusta laajennettu blogipostaus tai uutiskirjeen nosto. Linkitä somesta aina verkkosivustolle, jossa sinulla on enemmän mahdollisuuksia saada asiakkaasta jälki tai saada kulkemaan haluttua ostopolkua. Esimerkki: Postaus “Mitä poimitaan juuri nyt?” → Linkki blogiin: “Katso reseptivinkit syksyn sadosta!”


5. Miten seurata, mitkä aiheet kiinnostavat yleisöä eniten?

👉 Käytä someanalytiikkaa (Instagram Insights, Meta Business Suite, TikTok Analytics) ja katso:

• mikä postaus sai eniten tallennuksia,

• mitä jaettiin,

• mitä kommentoitiin.

Tämä kertoo, mikä resonoi, ja juuri sitä kannattaa tehdä lisää.


Tarvitsetko apua sisällön suunnitteluun tai haluatko rakentaa koko vuoden kattavan sisältökalenterin?

Ota yhteyttä, niin tehdään yhdessä matkailuyrityksesi tarinasta somehitti.


Kirjoittaja: Artur Kukov

Artur on Maydayn luova moottori, joka uskoo siihen, että markkinointi toimii vasta, kun se tuntuu aidolta.



 
 
 

Kommentit


bottom of page