top of page

Hakukoneoptimointi murroksessa – Google palkitsee nyt aitouden

  • Writer: Artur Kukov
    Artur Kukov
  • 26.10.
  • 3 min käytetty lukemiseen
hakukoneoptimointi, sisällöntuotanto ja e-e-a-t

Google ei etsi enää hakusanoja. Se etsii aitoutta ja kokemusta.


Vielä muutama vuosi sitten hakukoneoptimointi (SEO) oli vähän niin kuin kissa–hiiri-leikki Googlen kanssa. Sisällöissä toistettiin samoja puuduttavia hakusanoja ja kirjoitettiin lauseita, joita kukaan ei ikinä sanoisi ääneen.


Tekstit olivat kuin digimörköjä: ne elivät verkossa, mutta kukaan ei halunnut kohdata niitä vapaaehtoisesti. Puhumattakaan siitä, että niiden lukeminen tuntui rangaistukselta. Pääasia, että robotti ymmärsi.


Hyvä uutinen. Se aika on nyt virallisesti ohi. Hakutulosten kärkeen eivät enää nouse roboteille luodut sisällöt, vaan ne, joilla on näkemys, kokemus ja sielu.


Tervetuloa E-E-A-T-maailmaan.


Mikä on E-E-A-T (ja miksi se mullistaa hakukoneoptimoinnin)?


E-E-A-T on Googlen tapa arvioida, onko sisältö oikeasti laadukasta vai pelkkää hakusanoilla meikattua tekstimassaa. Lyhenne tulee sanoista Experience, Expertise, Authoritativeness ja Trustworthiness, eli kokemus, asiantuntemus, auktoriteetti ja luotettavuus.


Toisin sanoen Google kysyy nyt jokaiselta sivulta neljä asiaa: Oletko oikeasti tehnyt tämän? Tiedätkö mistä puhut? Voiko sinuun luottaa? Ja oletko oikea ihminen vai botti, joka siteeraa toista bottia?


Elämme ajassa, jossa koneet yrittävät vihdoin ymmärtää, kuka niille puhuu. Ja siksi ne palkitsevat ne sivustot ja sisällöntuottajat, jotka uskaltavat olla aitoja, näyttää kokemuksensa ja puhua omalla äänellään.


Kun sisältö on tehty ihmiselle eikä algoritmille, Google huomaa sen – ja nykyään myös tekoäly. Ja tämä muuttaa hakukoneoptimoinnin pelisääntöjä pysyvästi.


Hakukoneoptimointi ja E-E-A-T käytännössä – miten kasvatat Googlen ja asiakkaiden luottamuksen?


Googlen mielestä hyvä sisältö näyttää samalta kuin hyvä yrityskin: siinä on kasvot, persoona ja ripaus särmää.


Kokemus (Experience)

Kokemus on uskottavuuden valuuttaa. Google arvostaa niin sanottua first-hand-kokemusta, eli aitoa näyttöä siitä, että tekijä tietää, mistä puhuu.


Näytä se käytännössä: jos myyt urheiluvälineitä, testaa ne itse ja kerro rehellisesti, mikä toimii ja mikä ei. Jos asennat ilmastointilaitteita, vertaile malleja ja auta asiakasta löytämään paras vaihtoehto heidän tarpeisiinsa.


Pelkkä toisten mielipiteiden toistaminen tai geneeriset kuvaukset eivät riitä. Näytä, että olet ammattilainen, jolla on oma näkökulma, ja että kokemuksesi näkyy konkreettisina tekoina, kuvina ja tarinoina.


Katsotaan vielä, mitä Google sanoo aiheesta Search Quality Rater Guidelines -ohjeessaan (vapaasti käännettynä):


Sivusto on luotettava ja täyttää tarkoituksensa, kun sen takana on ihmisiä, joilla on aitoa ja käytännön kautta hankittua kokemusta. Esimerkki: kumman arvioon luottaisit enemmän, henkilön, joka on itse käyttänyt tuotetta, vai sellaisen, joka ei ole koskaan kokeillut sitä?”

Asiantuntemus (Expertise)

Näytä, että asiantuntemuksesi on muutakin kuin hyvin kirjoitettu myyntipuhe. Käytä lähteitä, viittaa muihin ammattilaisiin ja tuo esiin taustasi, sillä se lisää uskottavuutta enemmän kuin yksikään korulause.


Jos olet sertifioitu asiantuntija, kerro siitä avoimesti ja linkitä luotettaviin lähteisiin. Esimerkiksi linkki omaan LinkedIn-profiiliin on hyvä idea. Kun taas jaat näkemyksiäsi jostakin aiheesta, viittaa arvostettuihin julkaisuihin, tutkimuksiin tai alan vaikuttajiin, jotka tukevat sanomaasi.


Esimerkiksi: talousblogi, jota ylläpitää sertifioitu asiantuntija ja jota siteerataan suosituissa alan julkaisuissa, on Googlen silmissä arvokkaampi kuin geneerinen “10 vinkkiä säästämiseen” -artikkeli asiantuntijalta, jonka auktoriteetti ei ole kenenkään muun kuin hänen itsensä myöntämä.


Auktoriteetti (Authoritativeness)

Tämä osa on kahden edellisen kulminaatio – käytännössä se tarkoittaa, että sinun on pystyttävä tuottamaan sellaista uniikkia, hyödyllistä ja ammattimaista sisältöä, jota muut haluavat jakaa ja siteerata.


Jos olet asiantuntijaorganisaatio, jaa tutkimustuloksia, havaintoja ja trendejä, joilla on todellista arvoa muillekin.


Jos kukaan muu ei viittaa sinuun, miksi Google viittaisi? Auktoriteetti ei synny titteleistä vaan siitä, että muut pitävät sinua luotettavana, ja palaavat lähteellesi uudelleen, koska sanottavasi kestää aikaa.


Auktoriteetti ei synny hiljaisuudessa. Se rakentuu teoista, mielipiteistä ja uskalluksesta sanoa jotakin silloin, kun muut vielä miettivät.


Luotettavuus (Trustworthiness)

Verkkosivusto, jolta puuttuvat yhteystiedot, käyntiosoite tai y-tunnus, herättää epäluuloa heti ensisilmäyksellä. Jos käyttäjä ei luota siihen, ei luota Googlekaan.


Luottamus ei synny sanoista, vaan läpinäkyvyydestä. Siksi yhteystiedot, Meistä-osio, asiakkaiden palautteet, henkilöstön kuvaukset eivät ole pelkkää täytettä, ne ovat signaaleja, jotka kertovat, että yrityksen takana on oikeita ihmisiä.


Testimoniaalit, arvostelut ja tiimin esittely tekevät yrityksestäsi lähestyttävän ja inhimillisen. Googlen silmissä ne ovat todisteita siitä, että yritys on olemassa – ja käyttäjän silmissä todiste siitä, että siihen voi luottaa.


Sisällöntuottaja, jolla on paljon käytännön kokemusta, saa korkean E-E-A-T-arvon etenkin silloin, kun kokemus on tärkein luottamuksen mittari.


E-E-A-T toimii vain kokonaisuutena: kokemus, asiantuntemus, auktoriteetti ja luotettavuus ruokkivat toisiaan.


Ja lopulta ne kaikki kertovat samasta asiasta: aitoudesta.


Jos E-E-A-T muutti hakukoneoptimoinnin pelisäännöt, tekoäly mullistaa ne uudelleen. Lue seuraavaksi: Vaikuttaako tekoäly hakukoneoptimointiin? Näin varaudut tulevaisuuteen.


Kirjoittaja: Artur Kukov

Artur on Maydayn luova moottori, joka uskoo, että markkinointi on kaikkea muuta kuin brändin monologi.


 
 
 

Kommentit


bottom of page