
CASE
Pelastusharjoitukset merellä – kuvaukset FRS Finlandille
Teot puhuttelevat, ja joskus yksi video kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.
Arvot, turvallisuus ja vastuullisuus heräävät eloon tarinankerronnan kautta.
Syyskuun 2025 lopussa FRS Finland osallistui yhdessä Meripelastusseuran kanssa vesibussin evakuointiharjoitukseen. Harjoitus kuvattiin osana yhtiön sosiaalisen median sisältöstrategiaa ja se on hyvä esimerkki siitä, miten arvot lunastetaan käytännössä – uskottavuus ei synny sanoista, vaan teoista.

Evakuointiharjoituksen legenda
Harjoituksen legendan mukaan vesibussin moottori hajosi kesken matkan. Alus ankkuroitiin, ja miehistö lähetti hätäviestin meripelastukselle. Aluksella oli tapahtumahetkellä yli 40 henkilöä, heidän joukossaan myös yksi liikkumisrajoitteinen matkustaja. Evakuointiin osallistui neljä Meripelastusseuran alusta, joista yksi oli seuran lippulaiva – pelastusristeilijä Jenny Wihuri.
Kuvaukset käytännössä
Kuvausten tavoitteena oli tuottaa someen tiivis mutta tarinallisesti vahva video, joka veisi katsojan keskelle evakuointia. Tarkoituksenamme oli kuvata tilanne niin miehistön, matkustajien kuin pelastajien näkökulmasta. Tuloksena syntyi alle 1 minuutin mittainen video ja runsaasti muuta kuvamateriaalia tulevaa käyttöä varten.
Lunastamassa arvoja
Arvot lunastetaan teoilla. Ja teoilla on merkitystä. Heinäkuussa 2025 FRS:lle kuvattiin somevideo, jossa Degerön kanavasta nostettiin ylös yli 15 potkulautaa. Video levisi viraalisti ja keräsi Instagramissa ja Facebookissa yhteensä yli 450 000 katselukertaa vain muutamassa päivässä. Tämä on hyvä esimerkki siitä, miten aidot teot vahvistavat brändin uskottavuutta paremmin kuin tuhat sanaa.






